lørdag, februar 09, 2008

Annette hekler og forklarer...


Inspirasjon og grunnoppskrift til vesken/kurven finnes i denne boken.

Karoline lurte på hvordan jeg lager denne her, så jeg har prøvd meg på en aldri så liten forklaring her. Rett på meg om dere finner feil, jeg har en tendens til å glemme hvilke masker som heter hva...hehe! For helt nybegynnere kan det nok bli litt vanskelig, men for de som kan å hekle en oldemor/bestemorsrute vil nok dette gå lekende lett:)

Jeg håper bildene forklarer det meste...

Ta en bit tykk filt, legg oppå et rundt fat og tegn opp og klipp ut sirkelen (ca str 20 cm i diameter eller mindre).

Jeg har tatt to sirkler med tynn filt i mangel på førstnevnte:)

Sy med en tynn bomullstråd eller garn slik det er vist på bildet, stingene kan være ca 0,5 cm lange.
(I boken står det at man skal ta hull med beltehullemaskin rundt hele og hekle direkte nedi.)

Sy nye sting i alle mellomrom, slik at det blir tett nok.

Ikke sy for stramt, da man skal klare å presse heklekroken inn i hver eneste sting.

Avslutt ved å knyte sammen endene på tråden, disse kan du hekle inni eller feste med nål senere.

Jeg har brukt heklekrok i str 3,5.

Dytt heklekroken nedi hvert sting og hekle opp luftmasker hele veien rundt, hekle runden sammen med en kjedemaske, for så å enten begynne med en ny farge eller hekle opp en maske og ta en ny runde med samme farge. Jeg hekler inn resten av den forrige tråden dersom jeg har skiftet farge, så slipper jeg å feste masse tråder senere.

Her begynte jeg med fastmasker, men da det gikk litt tregt tok jeg noen runder med staver innimellom:)

Denne vesken blir ganske boblete både pga forskjellige typer masker og varierende tykkelse på restegarnet. Noe som bare er gøy, synes jeg!

Heklet så langt som hit før jeg begynte å redusere maskene for å få kransekake-form.

Dette gjør jeg ved å hekle sammen 2 masker litt her og der.

I boka står det en veldig god men lang forklaring på dette, som jeg ikke har tenkt å gjengi her.

For spesielt interesserte, send meg heller en mail:)


Jeg har ikke noe spesielt tellesystem, tar det bare på feelingen og rekker heller opp om det blir feil.

Her er noen eksempler på "Annette-følger-oppskriften-vesker" fra en stund tilbake.

Filtbåndet jeg har hatt på som pynt, er tredd igjennom en rad med staver.


Disse er i tykt ullgarn, fort gjort:)

Ble en morsom effekt med dette "boblegarnet".


Ok, dette ble kanskje blogghistoriens verste tutorial, men ingen skal si at jeg ikke har prøvd:)


Og til slutt, tusen takk for alle god bedrings-hilsener på forrige innlegg!!!

Kvalmen er borte og formen stigende!

Ønsker dere alle en fortsatt fin helg og gratulerer med morgendagen til alle mødrene der ute!!!

Klem

22 kommentarer:

Tove sa...

tusen takk for god forklaring. Dette SKAL jeg klare, må bare få fullført et av de fem prosjektene jeg holder på med:)

klem

h.espe sa...

Hei, og takk for hyggelig besøk :O)

Så utrolig søt veske du har laget. Selv om jeg ikke kan å hekle i utgangspunktet bare MÅ jeg prøve å lage denne. Du har jo laget så flott instruksjon, så sjansen kan jo være tilsted for at jeg skal klare det....

Fantstisk flotte ting du lager ellers også! Linker deg jeg :O)

Ha en superherlig søndag!

Anonym sa...

Oj, så kule! *vil ha*

Og takk for den skjønne kommentaren din! Blir så glad jeg:o)

Anonym sa...

Noe så søtt!!!! Artig måte å gjøre det på, da! Og morro at du viser fremgangsmåten også. Jeg gjør også slik som deg, dikter ivei, og ingen blir like, men da får de sin egen lille sjarm.
Det sikksakkteppet som din venninne skal få, blir superlekkert! Herlig farger til å bli glad av.
Ha en fin dag!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

hej , vad kul attdu tyckte om rumet!!

Så duktig du ärpå at sticka ..vilka söta väskor o korgar...vilket smart sätt..att göra en platta först...önskar jag kunde sticka o virka...prövat lite...det är jötte skoj ju!!

ChatrinesLiving sa...

Gu, så skjønne disse var! Tusen takk for oppskrift! Dette skal jeg prøve meg på:)
Ha en finfin dag!
Klem:)

Anna Lisa sa...

Så flotte kurver du laga. Kansje eg skal prøve litt eg også..greit med slik forklaring. Ha ein fin morsdag!! Klem

♥bagatellar♥ sa...

Kjenner meg igjen i å glemme hva maskene heter, jeg gjør det fordi jeg har lært meg selv stort sett med prøve og feile metoden.. og så funnet ut i ettertid hva de heter, så ikke flink til å følge oppskrifter hehe. Titter innom for å ønske deg en riktig fin morsdag:-D

Inger sa...

Kjempefine vesker dette. Og tusen takk for oppskrift. Ha en fortsatt fin søndag og morsdag.

Inger sa...

Kjempefine vesker dette. Og tusen takk for oppskrift. Ha en fortsatt fin søndag og morsdag.

Mia sa...

Først så må jeg bare kommentere han Retro; sååå stilig! Jeg har fått helt sansen for all "griseriet" ditt. Og så håper jeg inderlig at du føler deg bedre nå, enn hva Retro ser ut til å gjøre... Og så til disse herlige hekleveskene dine da! Jeg synes du har laget en kjempefin tutorial (til og med jeg skjønte det... tror jeg...) Og alle de herlige veskene du har heklet da. Virkelig imponerende!! Så til slutt, det var artig å se det fargerike bølgeteppet du holder på med til venninen (? var det det...?) din. Bølgeteppet mitt har nemlig blitt såååå fargerikt, at jeg får litt hetta... Men det var betryggende å se at det er flere enn jeg som satser på farger...

Verkstedet sa...

jippi! og TUSEN TAKK!!!! snilt!!!! du tar mao noen runder med luftmasker, noen med fastmasker, noen med staver, og det skaper en gøy variasjon!!!! ser jo såå artig ut!!!!! får lyst å kjøpe en bok sm heter å hekle med stil, sett den?? et spørsmål til- hvordan klarer du å hekle med eller inn tråden, slik at du slipper å klippe av hele tiden, ser jeg får mange tråder å feste på bestemor rutene mine om jeg ikke lærer meg det rikset også. så sikkert greit å knne til de fleste heklerier.
håper morsdagen har vært bra og godt at formen er stigende.
klem

Nette sa...

Karoline: Hvordan å hekle inn trådender...heh...det er lett, men vanskelig å forklare. Tar på en måte den forrige trådenden og den nye fargen og holder de på plass bortover der du skal hekle videre. Sånn at de ligger oppå på en måte. Så hekler du bare sånn at de blir naturlig liggende inni den nye raden da...du finner en måte å holde de på plass med litt øvelse.
Anbefaler IKKE å hekle inn trådender på oldemorsruter, for det blir så altfor lett til at de rekkes opp ved hard bruk. Bedre å sy dem inni og feste godt etterpå, selv om det tar sin tid. Snakker av erfaring da jeg nettopp har rekt opp et slikt og gjort det om til bølgeteppe (det fra innlegget like nedi her:)
På denne vesken blir det så tett heklet at det ikke blir noe problem. Tror jeg har sett den boken, husker ikke helt jeg.
Skulle tatt bilder for å vise hvordan jeg gjør det, men jeg sitter nå her alene da vettu...kanskje en annen dag:)
Formen er ganske bra, i form til litt søm iallfall! Ha en fin kveld!

Marianne sa...

Utrolig fine kurver, har ikke sett maken noen gang. Nå fikk jeg lyst til å prøve meg på dem også!!!
Morsdagskvelds hilsen Marianne

Emmeline sa...

Å hildrane du.... Jeg tror jeg holder meg til mitt første hekleprosjekt for å si det sånn. Men samtidig må jeg jo innrømme at denne siden skal printes ut når jeg kommer på jobb i morgen...Sånn for sikkerhets skyld vet du:)
Håper morsdagen ble knallkos!! Ha en fin uke Annettenett...PS: SÅ UTROLIG MANGE FLOTTE PROSJEKTER DU HOLDER PÅ MED; IMPONERENDE!!!

Anonym sa...

For noen artige vekser ! De var bare så yndige, og så flink du har vært med forklaringen. Jeg som er et "null" når det gjelder både strikking og hekling forstod faktisk dette. Tror ikke jeg skal forsøke å lage min egen allikelvel - jeg overlater heklingen til proffene. Ha en super uke !

Penelene sa...

Virkelig flotte vesker!
Godt å høre at du er bedre. Håper du hadde en hyggelig helg og en fin morsdag (som ble "glemt" hjemme hos oss) :)

Klem

Dans på roser... sa...

WOW! Så snill du er som deler. Akkurat nå har jeg planer til langt oppover ørene... prosjekt/ideer. Men kanskje jeg prøver meg på ei sånn veske en gang. Fin som eggkurv også, det er bare å hekle et lokk over, og kanskje ikke så stor veske. hmmm....

[morgrethe] sa...

Så smart det var å ha filt til bunn. Jeg har lagret innlegget ditt. Men nå er jeg ikke helt bitt av heklebasillen enda.... jeg beundrer bare dere flinke heklere. Jeg har strikkedilla for tiden jeg;o)

Anonym sa...

Så lekre de "kurvene" dine ble!! Jeg driver å lærer meg å hekle ...så litt for avansert foreløpig...men snart ;-) Ha en koselig kveld :-)

Klem Monica

Mita`s hjørne sa...

Disse kurvene/veskene er jo utrolig flotte... og så grei forklaring du gir... tusen takk...
Godt at formen din er bedre...

Ha en koselig uke...

Unknown sa...

Very Insightful article, thank you for sharing it.

Happy Birthday

Birthday Wishes

Birthday Quotes

Happy Birthday messages

Happy Birthday Images

Happy Birthday Cake